ons gebouw 2018-05-31T08:01:28+00:00

Alles onder één dak

In Atlent komt alles samen: onderwijs, (revalidatie)zorg, dagbesteding, arbeidstoeleiding en opvang.

Het gebouw van  Atlent is ontworpen door architectenbureau Frencken&Scholl.

Mertens Bouwbedrijf bouwde een veelbelovend en modern nieuw gebouw aan de Kooikersweg.  Het nieuwe gebouw ligt in een groene omgeving. Aan de voorzijde is een ruime opstelstrook beschikbaar voor de taxibusjes. Naast het pand is een parkeerterrein voor bezoekers. Er loopt een pad voor voetgangers en fietsers naar het sportterrein. Dit pad geeft ook toegang tot de parkeerplaatsen ‘over het water’ voor medewerkers.

“Wat buiten is; kun je binnen leren”

Het gebouw, is zo vormgegeven en ingericht dat kinderen en jongeren op een natuurlijke en realistische manier uitgedaagd worden hun eigen mogelijkheden te ontdekken en hun grenzen te verkennen en verleggen. Zo kunnen de leerlingen bijvoorbeeld kiezen voor een trap, de lift of de hellingbaan. Maar ook bij de inrichting is de buitenwereld binnen gehaald, zoals blijkt uit de diverse kranen en verschillende soorten deuren (er zijn automatische deuren, schuifdeuren en deuren met een klink). Binnen het VSO zijn er verschillende mogelijkheden om te koken: gas, inductie, enz.

Dat de school in een bijzonder gebouw is gehuisvest, blijkt ook uit het feit dat Atlent Kinder Expertise Centrum, de trotse winnaar is van de Scholenbouwprijs 2013. Het thema was dat jaar ‘verbinden’. Wij hebben de prijs gekregen omdat wij op diverse wijzen die ‘verbinding’ hebben kunnen concretiseren. Zo is onze visie vertaald in de manier waarop het gebouw vorm heeft gekregen, leggen we een verbinding tussen zorg, revalidatie en onderwijs , en verbinden we een beschermde leeromgeving met de maatschappij.

Een deskundige en betrokken jury – waarin naast architecten o.a. oud-voorzitter Tweede Kamer Gerdi Verbeet en Angela Groothuizen zitting hadden – heeft de school bezocht en uiteindelijk de prijs toegekend.

Enkele citaten uit het juryrapport: ‘Een strak rustpunt van grote schoonheid.’ ‘Onderwijs en zorg zijn hier in alle facetten geïntegreerd, zonder functionele of gebouwelijke afscheidingen. Er is sprake van een geïntegreerde werkwijze, vertaald in een dynamische en uitdagende leer- en leefomgeving.’ ‘Een zeer geslaagde symbiose tussen architectuur en onderwijskundige visie.’